24 augusti 2010

Äntligen

Efter flera års verksamhet i länet... Idag har jag lämnat in en undersökningsplan som jag till slut kan vara stolt över. Den håller, vetenskapligt och metodologiskt. Äntligen har jag sluppit pressa och krysta, snåla och påta, trampa på mina arkeologiska ideal och räta till skygglapparna i den nedåtgående spiral som utgjort min yrkesverksamhet sedan jag landade i den här delen av landet. Här är något som kan producera kunskap, inte bara cementerar gamla uppenbarligheter. Något som tar gebitet på allvar, inte bara ser det som ett litet problem, intressant bara för en nördig hobbykrets, som man som Riktig Rejäl Samhällsbyggare™ behöver ta sig förbi billigast möjligt.

Givetvis är det en UP som inte har en chans. Den är på förhand dömd. Mitt första ärende i länet landade på samma nivå, då blev jag lusteligen uthängd och nedsablad i lokalpressen av självaste myndigheten – hoppsan hejsan vad proffsigt!! Och med UP'n dalar inte bara arkeolog-jag och min egen tro på att det här kan man nog få styr på somewhere over the rainbow; här är hela jädra branchen i länet på glid. En inre bild tar form i mitt huvud, av hur den kommer att mottagas hos de som sitter på bestämmandet.

Sågad - igen

1 kommentar:

  1. Känner igen mig. Önskar jag kunde säga emot och påstå något i stil med att "Så här illa är det väl ändå inte?" Men, näe. Det är faktiskt PRECIS så här det ser ut. Skit. /j

    SvaraRadera